Yapıt Hakkında

Adalet Ağaoğlu'nun ilk öykü kitabı Yüksek Gerilim ’de dokuz öykü yer alır. Kitaba adını veren öykü, kurgusu bakımından Brecht ’in tiyatroda amaçladığı ilkeleri anımsatmaktadır: Görüntülemeyle verilen ortama yerleştirilen kişi ve olaylar ile okurla öykü kişilerinin arasına zaman zaman sokulan “yabancılaştırma” efektleri. Kitapta yer alan “Duvar Öyküsü” F. Akatlı tarafından kitabın en başarılı ve en özgün öyküsü olarak değerlendirilmektedir. Doğa- tarih- insan öğelerinin iki koşut kanalda- gerçeklik ve alegori kanalında- diyalektik bir ilişkiye sokulduğu, felsefenin elverdiği bir öyküdür bu. Yazar gerçekçilikle sanatsallığın çok ustaca bir buluşmasını sağlamıştır bu öyküsünde. Ağaoğlu belirli bir tip ya da türün yazarı olarak görünmemektedir. Öykücülüğünün başlangıcında, neleri öyküleyeceğinde karar kılmak yerine, nasıl öyküleyeceğine karar vermenin önemine inanmış gözükmektedir. Yüksek Gerilim ’deki öyküler, birbirinden ayrı kuruluşları ve değişik düzlemlerde yoğunlaştırılmış ironik- yergici, eleştirel, düşünsel öğeleriyle okura Ağaoğlu ’nun öykücülüğünü çözümlemekte önemli ipuçları vermektedir. Yine F. Akatlı ’ya göre, yazarı günümüzün önemli öykücülerinden biri yapan özellik, düşünce düzeyindeki doğrularla, sanat düzeyindeki doğruları buluşturabilmiş olmasındandır: “Yanlı bir yazar, bağlanımlı bir yazar; ama yazarlık, edebiyatçılık sorumluluğunu bağlanımı adına feda etmeyi yazarlığıyla bağdaştıramayacak kadar yazın bilincine ve ahlakına sadık bir yazar.”

 Kaynak : Tanzimat'tan Bugüne Edebiyatçılar Ansiklopedisi 

Yapıt Sahibi

Bütün Yapıtları

Romanları:

 

Öyküleri:

 

Denemeleri:

 

Tiyatro ve Radyo Oyunları:

  • Yaşamak – 1955
  • Evcilik Oyunu – 1964
  • Sınırlarda Aşk – 1965
  • Çatıdaki Çatlak – 1965
  • Tombala – 1967
  • Sınırlarda Aşk-Kış-Barış – 1970
  • Üç Oyun: Bir Kahramanın Ölümü, Çıkış, Kozalar – 1973
  • Kendini Yazan Şarkı – 1976
  • Çok Uzak – Fazla Yakın – 1991
  • Duvar Öyküsü – Çocuklar ve Büyükler için Müzikli Danslı Oyun – 1992
  • Çağımızın Tellalı – 2011

 

Oyun Çevirileri :

  • Nasıl Kurtulmalı (Amedee Ou Comment S’en Debarrasser) –  Eugene Ionesco
  • Durand Bulvarı (Durand Boulevard) –  Armand Salacrou
  • Evdeki Yabancı (Monsieur Masure) –  Claude Magnier
  • Kafkas Tebeşir Dairesi (Der Kaukasische Kreidekreis) – Bertolt Brecht
  • Koca Kulak (La Grande Oreille) – Pierre-Aristide Breal
  • Mezarsız Ölüler (Morts Sans Sepulture) –  Jean-Paul Sartre

 

Mektupları:

  • Mektuplaşmalar (Mehmet Baydur ile birlikte) – 2005

 

Anıları:

 

Günlükleri:

 

Çevirileri:

  • Mezarsız Ölüler (J.P.Sartre)
  • Kafkas Tebeşir Dairesi (B. Brecht)
  • Amerikano Manyaklar (Rezvani)