Yapıt Hakkında
"Vaktiyle Körler Memleketi denilen ve şimdi Kadıköy diye anılan yerde muhakkak bir define var. Evet, muhakkak bir define var! Profesörün büyük bir hakikat olarak kabul ettiği bir iddiaya, yani kızınız Handan Hanımefendi’nin iddiasına göre eski Kalkedon’un sınırları içinde, yani Haydarpaşa Caddesi’nin yarısından başlayarak tahminen Aziziye Sokağı’ndan eski Rum mezarlığına kadar bir kavis şeklinde olan bölgede ve oradan Bahariye ve Moda caddelerini geçerek Mühürdar Caddesi’ne kadar olan mahal dahilinde veyahut onun sınırlarına pek yakın olan mabetlerde mesela Rızapaşa’da, Mühürdar’da veya Moda Burnu’nda gömülmüş büyük bir define varmış.”
Sıcak bir yaz gecesi, balodan erken dönen Kamuran, Moda Çayırı’na bakan evlerinin balkonunda, sanki ablasının sesini duyar. Tuhaf, ablası Handan, Almanya’da arkeoloji okumaktadır. İstanbul’da, hem de ailesinden habersiz ne işi vardır? Koşarak evden çıkar, sahile gider. Evet, yanılmamıştır; ablasının sesidir bu. Dahası Handan bir çuvalın içindedir, kaçırılmaktadır.
Suat Derviş’in, Hatice Hatip takma adıyla 1935’te kaleme aldığı Kadıköy’de Muhakkak Bir Define Var, adından da anlaşılacağı gibi define avcılarının şehrin altını üstüne getirdiği bir polisiye. Bakalım Handan, İmparator Licinius’un hazinesini bulup kendisinin ve kardeşi Kamuran’ın canını kurtarabilecek mi?
Didem Ardalı Büyükarman’sa “Suat Derviş’in İstanbul Manzaraları” başlıklı yazısında bu romanı pek çok açıdan ele alıyor ve “Bizans döneminden 1930’ların İstanbul’una tarihi bir perspektif içinde İstanbul sokaklarında gezinirken bir yandan da yeni moda yaşamların ‘monden’ İstanbul manzaralarından, geçmişin kaybolmuş gizemli dünyasına tanıklık ediyoruz,” diyor.
Kaynak : Kitap tanıtım / İthaki Yayınları
Yapıt Sahibi
Bütün Yapıtları
Romanları:
- Şoför Mustafa (1965)
- Aksaray’dan Bir Perihan (1963)
- Alev Dudaklı Kadın (1952)
- Ankara Canavarı (1952)
- Yeniden Yaşayabilseydik (1951)
- Gel Eve Dönelim (1950)
- Yaprak Kımıldamasın (1950)
- Büyük Ateş (1948)
- İki Kadın İki Aşk (1946)
- Kendine Tapan Kadın (1945)
- Çılgın Gibi (1945)
- Fosforlu Cevriye (1945)
- Ankara Mahpusu (1945)
- Biz Üç Kızkardeştik (1945)
- Sınır (1943)
- Hiç (1939)
- İstanbul’un Bir Gecesi (1939)
- Çamur (1938)
- Bu Roman Olan Şeylerin Romanıdır (1937)
- Onları Ben Öldürdüm (1936)
- Onu Bekliyorum (1935)
- Kadıköy’de Muhakkak Bir Define Var (1935)
- Dirilen Mumya (1934)
- Bu Başı Ne Yapalım ? (1934)
- Bir Haremağasının Hatıraları (1932)
- Emine (1931)
- Gönül Gibi (1928)
- Fatmanın Günahı (1924)
- Buhran Gecesi (1924)
- Ne Bir Ses Ne Bir Nefes (1923)
- Hiçbiri (1923)
- Kara Kitap (1921)
Öyküleri:
- Beni mi? (1924)
- Behire’nin Talipleri (1923)
- Ahmet Ferdi – Bir Kış Gecesi (1923)
- Nasıl Çalışırlardı
- Fukara Ölüsü (1930-1941)
- Daktilo Nebahat (1930-1938)
- Sen Benim Babam Değilsin (1936)
- Baba-Oğul (1938)
Anı :
İncelemeleri:
- Niçin Sovyetler Birliği’nin Dostuyum? (1944)
Röportaj :
Çevirileri :
- Ateş / Le Feu – Henri Barbusse (1970)
- İnsanın Kaderi / Судьба человека – Mikhail Sholokhov (1966)
- Yaşam Bu Mu / Тихий Дон – Mikhail Sholokhov (1966)
- Aşk Herşeyi Affeder / The Tilsit Inheritance – Catherine Gaskin (1965)
- Kütüphanedeki Ceset / The Body in the Library – Agatha Christie
- Yeşil Hayalet / The Green Rust – Edgar Wallace (1950)
- Esrarengiz Ev / The Secret House - Edgar Wallace (1950)
- Karolina / Caroline Chérie – Cecil Saint-Laurent (1949)
- Ölüm Çiçekleri / The Daffodil Mystery - Edgar Wallace (1944)
- Bir Kadının Sonbaharı / L’Automne D’Une Femme – Marcel Prévost (1944)
- İhanet Köprüsü / Der Katzensteg – Hermann Sudermann (1943)
- Metresi ve Ben / Sa Maitresse et Moi – Marcel Prévost (1938)