Kaçış 3: Kıyamete Çağrı
ATCA Francesca Primus Ödülü Finalisti
Amerikan Tiyatro Eleştirmenleri Birliği 2009 Primus Özel Ödülü
“buraya taşınırken sınıf atlıyoruz sanmıştık
meğer bütün mahalleler birbirinin suretiymiş
bütün evler, sokaklar birbirinin yansımasıymış
seviye atlamak yok
sınıf atlamak yok
kaçış yok”
Birbirine benzer müstakil evlerden oluşan şehir dışındaki kalburüstü bir mahallede, anne babalar, çocuklarının internet üzerinden oynanan bir korku oyununa bağımlı olduğunu öğrenirler. Mekân, birbirine benzer müstakil evlerden oluşan şehir dışındaki bir mahalledir. Hedef ise bir zombi ordusunu ezip geçerek mahalleden sonsuza kadar kaçmak.
Fakat sanal ve gerçek dünya arasındaki çizgi incelmeye başlayınca, hem anne babalar hem de oyuncular, korkunun başlı başına bir dünya olduğunu anlayacaktır.
Çevirmenin notları :
Jennifer Haley, sanal gerçeklikte etik konusuna ve teknolojinin insan ilişkileri, kimliği ve istekleri üzerindeki etkilerine yoğunlaşan, 2012’de The Nether (Cehennem) oyunuyla Susan Smith Blackburn Ödülü almış bir yazar. Gençlere ve yetişkinlere hitap eden bu oyununda da, sanal dünyanın ebeveyn-çocuk ilişkisini, gençlerin kendi aralarındaki iletişimi ve günlük hayatlarını ne kadar etkilediğini fantastik ve güncel bir temayla sunuyor: Zombi istilası. Ergenlik çağındaki bir çocuğa aşırı ilgi göstermekle, kişisel özgürlük tanımanın ortası nasıl bulunur? Çocuklarınızın hayatına ne kadar müdahale edebilirsiniz? Sanal dünyada bambaşka karakterlere bürünerek yaptıkları şeylerden sonra onları ne kadar tanıyabilirsiniz? Kontrolü kaybettikten sonra işin sonu nereye varabilir?
Son ana kadar süren gerilimli atmosfere mizah öğelerinin de ustaca yedirildiği ilginç bir oyun. Anneler, babalar, kızlar ve oğullar olmak üzere toplam 15 karakteri dört kişi canlandırıyor. Ancak her karakteri farklı oyuncuların canlandırdığı prodüksiyonlar da var.
Haley, oyunu son sahneye kadar internet üzerinden mesajlaşma uygulamalarında kullanılan yazışma formatında yazmış. Büyük, küçük harf ve noktalama işaretleri kullanılmamış, cümleler bölünerek alt alta yazılmış ve parantez içinde hiçbir direktif verilmemiş. Böylece her şey tamamen hayal gücüne bırakılmış. Bu format çeviride de korunmuştur.
“Zekice kurgulanmış bir Alacakaranlık Kuşağı bölümü gibi ilerleyen hikâye, gittikçe yükselerek dehşet verici bir sona ulaşıyor. Oyun, küçük çaplı teknik gereksinimleri ve dört kişilik oyuncu kadrosuyla, gençlere hitap etmesinin ve teknolojiye yatkınlığının çekiciliğinden yararlanmak isteyen ciddi topluluklar için uygun bir aday.” – Variety Magazine
“Haley’nin gerilimli oyunu, internet üzerindeki video oyunlarına bağımlı gençlerin ilgisiz anne babaları için uyarı niteliğinde mesajlar içeriyor. Mahallenin zombileri çim biçme makineleri ve budama makaslarıyla katledilirken, gerçek hayat ile sanal gerçeklik arasında gittikçe incelen çizginin verdiği tedirginlik günlerce aklınızdan çıkmayacak.” – Louisville Courier-Journal
“Oyuncu videodaki kapıya vururken, kendi evinin kapısında gümbürtüyü duymak, müthiş derecede tüyler ürpertici!” – Denver Post
Sahnelendiği Tiyatrolar
Devlet Tiyatroları, İstanbul (2019-2020, 2020-2021 ve 2021-2022) :
Yapıt Hakkında
Çevirmen : Eda Söylerkaya Atalay
Tür : Kara Komedi/Gerilim
Bölüm : Tek perde / yaklaşık 75 dk
Oyuncu Bilgisi : 2 E - 2 K
Oyun Arşivi Kategorisine Geri Dön