Yapıt Hakkında

On hikâye. İlk hikâye İkinci Hasan bir kış sabahı, küçük yaştaki oğluyla odun kömür kırdıracak evler, apartmanlar aramaya sokaklara düşmüş bir baltacının boş, sonuçsuz dolaşmalarını konu ediniyor. Bozuk hikâyesinde genç bir karı koca arasında, nedeni anlaşılamayan bir tartışma sürüp gidiyor. Mağara’da İstanbullu, ortaokul mezunu, evli, bir çocuk sahibi Yılmaz, kâtiple hademe arası yanında çalıştığı patronla yardımcısından, rica minnet tehdit, parasını alıncaya kadar, bir sürü hakaret ve aşağılanmaya katlanmak zorundadır. O Sürekli Kavga gene gençlerin çekişmeli dünyasından bir kesit: Elindeki parasının annesi tarafından alınması üzerine, arkadaşlarına verdiği içki ziyafeti sözünü tutamayan, durumu açıklayamadığı için de azaplı bir utanç yaşayan Gürkan’ın çok canlı, psikolojik tasviriyle son bulur. Balon hikâyesinde fabrika işçisi Meliha’ya münasip bir görücü gelmiş, mutluluk hayalleri başlamıştır. Fakat babası, eve haftada yüz lira getiren Meliha gidecek olursa, kirayı nasıl verecekleri itirazıyla, kızlarının ve karısının ümitlerini suya düşürür. Kara Yüzler’de küçük Oktay o gün yalnız başına evden uzaklara gitmiş, bulununcaya kadar annesine korkulu dakikalar yaşatmıştır. Akşamleyin ana baba arasında günün konusudur bu. Baba, çocuğa önce sakin şefkatli öğütler verirse de, bilinçaltı çağrışımlar etkisinde, kaçırılması ihtimaliyle ürpererek, sonunda ansızın bağırır çocuğuna. Zor hikâyesinde üç küçük çocuk, genç anne baba, beş kişilik bir aile çevresinde karı kocanın mutluluk, tedirginlik, kopuş-barış arasında değişen, bir günlük yaşantıları yansıtılıyor. Kitabın yüz sayfa süren hikâyesi Onlar’da bir büroda, iki saatlik bir zaman çerçevesinde, memurların iş yeri beraberliğini oluşturan ortak konuları, konuşmaları, karşılıklı ilişki ve davranışları saptanıyor. Tedirginler de gene bir memur, büro hikâyesi. Son hikâye Kalın Ayak Sesleri’nde babası ölmüş bir paşa, annesi rüştiye (ortaokul) mezunu bir kadın olan Selma, genç memur Erol ile evlidir. Karı koca mutludurlar; ama zaman zaman her ikisinin ilk evliliklerine ve aileleri arasındaki seviye farklarına ilişkin anılar, çağrışımlar, dokundurmalarla gölgelenen bir mutluluktur bu. Yazar bu kitabında olayları bir yarıgölge gibi kullanmış, daha çok onların ötesinde durumların, iç dünyaların, davranışların nedenlerini sezdirmeye yönelmiştir.

Kaynak: Edebiyatımızda Eserler Sözlüğü / Behçet Necatigil