Yüzleşme

 

Özlem’in öyküleri kadına karşı şiddetin farklı boyutlarını ve yüzlerini sergiler. Sibel ile Özlem psikolojik, Serra ise hem psikolojik hem de fiziksel şiddet yaşarlar. Ortak olan her üçünün de bilinçaltının derinliklerinde eril zihniyeti içselleştirmiş olmalarıdır. Bu açıdan her üçünün de yaşadıkları kuşatılmışlıkta kendi payları da büyüktür. Üç kadının öyküleri birbiriyle bütünleşir. Oyuna “Yüzleşme” adını verdim, çünkü ataerkil sistemin kuşatması altında olan her üç kadın da kendileriyle yüzleşmeye başladıkları anda suskunluk duvarlarını kırma cesaretini bulurlar.

Yazarın notları :

Bu oyunda ataerkil zihniyetin dev bir örümcek gibi ağlarını geliştirerek kadınları nasıl kıskaç altına aldığı sergilenir. Özlem’in babasından kurtulma çabaları boşunadır. Ancak oyunun finalinde nasıl bir yalanın içinde olduğunun farkına vardığı anda uyanır. Serra ile Sibel’in karşılaşmaları ise onların kendileriyle yüzleşmelerine yol açar.

Göz ve ayna bu oyunda önemli motiflerdir. Kadınlar birbirlerinin gözlerinde kendi yansımalarını görürler, kendilerini keşfederler. Kendini görme, farkındalık kadın ve erkeğin eşit olduğu bir dünyanın temellerini atma anlamına geliyor.

Sahne tasarımındaki dev bir göz kullanımı ise erki simgeliyor. Göz gözetleme, kontrol etmek demektir, kadınların tutsaklığına gönderme yapar. Ancak kadınlar birbirlerinin gözlerinde kendilerini gördükleri anda onları ipnotizma eden dev gözden kurtulurlar.

 

 

Yazar :  Zehra İpşiroğlu
Tür : Biyografik Tiyatro
Bölüm : 3
Oyuncu adedi:  : 3 Kadın

 

 

 

 

 

 

 

Sahnelendiği Tiyatrolar

Mareliber, Ankara (2021-2022)

 

 

 

Yapıt Hakkında

Zehra İpşiroğlu

Yazar : Zehra İpşiroğlu

Tür : Biyografik Tiyatro

Bölüm : 3

Oyuncu Bilgisi : 3 Kadın

Oyun Arşivi Kategorisine Geri Dön