Yapıt Hakkında

“İri çınarların, iri servilerin süslediği sahili gösteren kayıkçı, ‘Buraları görüyor musunuz?’ diyor, ‘Eskiden burada kahveler, tiyatrolar vardı, Abdi oynardı, Kel Hasan oynardı. Buraları tıklım tıklım dolardı. Yalnız orası değil, bu derenin üstü de kayıktan görünmezdi. Kel Hasan’ın sahneye çıkacağını beliğ eden davul gürültüsü duyuldu mu yalnız içerdekiler değil, kayıklardaki insanlar da gülmeye başlarlardı.’”

 

Suat Derviş bu sefer roman ya da öyküleriyle değil, hayalden hakikate yönelişinin milatlarından biri saydığı röportajları ile bizlerle. Çöken İstanbul’da yer alan, 1935-37 arasında yayınlanan bu röportaj dizileri İstanbul’u ve İstanbulluları merkeze alıyor. Suat Derviş, birkaç sene sonra İstanbul’un Bir Gecesi’yle çizeceği panoramanın eskizini yapıyor; bizi karanlık, yoksul ve hasta bir şehrin sokaklarında dolaştırıyor.

Pınar Öğünç’se “Kalpli, Beyinli Bir Kayıt Cihazı” başlıklı yazısında, mümkün olsa, Suat Derviş’le zaman geçirmeyi ve onunla bir röportaj yapmayı arzu ettiğini söyleyip sormak istediklerini, merak ettiklerini anlatıyor. Öğünç’ün yazısı, Suat Derviş’i ve mirasını anlamak, anlamlandırmak için çok önemli, duygusal bir kılavuz metin.

Kaynak: Kitap tanıtım / İthaki Yayınları

Yapıt Sahibi

Bütün Yapıtları

Romanları:

 

Öyküleri:

Anı :

İncelemeleri:

  • Niçin Sovyetler Birliği’nin Dostuyum? (1944)

Röportaj :

Çevirileri :

  • Ateş / Le Feu – Henri Barbusse (1970)
  • İnsanın Kaderi / Судьба человека – Mikhail Sholokhov (1966)
  • Yaşam Bu Mu / Тихий Дон – Mikhail Sholokhov (1966)
  • Aşk Herşeyi Affeder / The Tilsit Inheritance – Catherine Gaskin (1965)
  • Kütüphanedeki Ceset / The Body in the Library – Agatha Christie
  • Yeşil Hayalet / The Green Rust – Edgar Wallace (1950)
  • Karolina / Caroline Chérie – Cecil Saint-Laurent (1949)
  • Bir Kadının Sonbaharı / L’Automne D’Une Femme – Marcel Prévost (1944)
  • İhanet Köprüsü / Der Katzensteg – Hermann Sudermann (1943)
  • Metresi ve Ben / Sa Maitresse et Moi – Marcel Prévost (1938)