Gerçek

Henry başarılı bir oyun yazarıdır ve onun “aldatma” üzerine olan son oyunundaki başrol oyuncusu Charlotte’la evlidir. Charlotte’la başrolü paylaşan Max ise, bir başka aktris olan Annie’yle evlidir. Annie ile Henry ise birbirlerine delicesine aşıklardır. Yine de bu aşk, Henry’nin oyunundaki kişilerin yaşadığından daha mı gerçektir, bilinmez. Henry ve Annie eşlerinden ayrılarak birlikte bir yuva kurarlar. Annie, barışçıl bir gösteride şiddete karıştığı için hapse atılan Brodie adındaki genç bir askerin davasına dört elle sarılmıştır. Ancak Annie, Brodie’nin cahilce yazdığı otobiyografik oyununu Henry’nin düzeltmesini istediğinde, Henry’nin edebi ilkeleri buna izin vermez ve yapmayı reddeder. Bunun üzerine Annie’nin Henry’le olan bağları zayıflar ve genç bir aktör olan Billy’le aşk yaşamaya başlar. Henry, Annie ile yaşadığı aşk bitince büyük bir acının içine gömülür ve Brodie’nin oyununu yeniden yazmaya karar verir. Her şey sona erdiğinde ise hepsi “gerçeğin” nerede saklı olduğunu bulmuş gibidirler.

 

 

Çevirmenin notları : “Gerçek” temelde aşk üzerine bir oyundur, fakat Stoppard’ın temaya yönelik teatral rotası aşk üzerine yazamayan bir oyun yazarını merkeze yerleştirmek yönündedir. Aşk ve sadakat üzerine değişik tutum ve davranışları dile getirirken, Stoppard oyunda ya da seyircide tek bir baskın görüşün yerleşmesine izin vermez. Oyunla ilgili bir söyleşisinde Stoppard kendini şöyle ifade eder: “‘Gerçek’, aşk ve evlilik üzerine yazan ve tüm bunlar hakkında yorum yapan bir yazara sahip olduğundan, onun kendi önyargıları etrafında salınması ve bunlar hakkında daha fazla söz söylemesi —açıkçası bir yazar olarak benim için— son derece çekici. Öte yandan, insanlar onunla ters düşebilirler. Oyun yazmak böyle bir şey, işte. Herkesin tarafını tutmak zorundasınız.” Tom Stoppard’ın oyunları zarif şakalarla ve zekice kelime oyunlarıyla bezelidir; bu nokta da ‘Gerçek’ de bir istisna oluşturmaz. ‘Gerçek’, bariz bir biçimde ‘politik’ bir oyun olmamakla birlikte, ikinci ‘Soğuk Savaş’ döneminde uluslararası gerginliğin doruğa tırmandığı yıllarda yazılmıştır ve oyunu ilgilendiren de bu sorundur. İlk bakışta ana karakterler, bu geniş çaplı olaylara karşı duyarsızlaşmış, orta sınıfın kendi refahı içinde güvenli kozalarını örmüş görünürler. Fakat 1981’de Londra, o güne kadar ki en büyük “Nükleer Silahlanma Karşıtı Eyleme” tanık olur. Stoppard da ‘Gerçek’te bu durumu işler. O nedenle, Annie nükleer silahları kasabasının dışında tutmak için uğraşan bir sivil toplum kuruluşunda görev alır. Bu, Max’in ifadesine göre, Annie’nin “motivasyonu”dur; iyi ya da kötünün, doğru ya da yanlışın ne olduğunun çok da farkında olmadan. Stoppard, bu yolla, politik değişimin bizi diğer eylemlerden nasıl ve niye daha fazla harekete geçirip motive ettiği fikrini araştırır.

 

Yazar : Tom Stoppard
Çevirmen : Tufan Karabulut
Tür : Komedi
Bölüm : 2 perde
Oyuncu adedi : 4 erkek – 3 kadın