Biyografi

(İstanbul, 1919 – İzmir, 17 Kasım 1982) Şair, tiyatrocu. Nâzım Engin, Reşat Taus imzalarını da kullandı. Emine Hanım ile İbrahim Bey ’in oğlu. İlkokulu Avanos ’ta, ortaokulu Ankara ’da okudu (1937). İstanbul Vefa Lisesi ’nin 10. sınıfından ayrılarak Devlet Konservatuvarı Tiyatro Bölümü ’ne girdi (1940); yüksek kısmından mezun oldu (1945). Ankara Devlet Tiyatrosu ’nda uzun yıllar aktörlük yaptı. Ankara Radyosu ’nda spiker olarak çalıştı (1942- 47); burada çocuk programları hazırladı. Çankaya Halkevi ’nde gönüllü olarak tiyatro öğretmenliği yaptı (1964- 66). İzmir Türk- Fransız Kültür Derneği ’nde düzenlenen tiyatro kurslarını yönetti (1972 – 73). 1973 ’te ABD ’ye giderek çeşitli tiyatro okullarında çalıştı. Buca Eğitim Enstitüsü ’nde tiyatro ve diksiyon dersleri verdi (1974- 75). 1976 ’da Ege (sonradan Dokuz Eylül) Üni. Güzel Sanatlar Fak. Tiyatro Bölümü ’ne öğretim görevlisi olarak girdi. 1978 ’de İzmir Devlet Tiyatrosu müdürlüğüne getirildiyse de öğretim üyeliğini sürdürdü. Evli ve bir çocuk babasıydı.

İlk şiirleri Servetifünun- Uyanış (1938) ve Varlık (1941- 42) dergilerinde çıktı. Yürüyüş, Adımlar, Yaprak, Harman, Pınar, Yığın, Yeni Sanat, Fikirler, Kaynak, Seçilmiş Hikâyeler, Dost, Ataç, Yeni Dergi gibi dergilerde yazdı. 1940- 60 arasında toplumcu yönelimlerle şiirler yazdı. Yeryüzü dergisinde yayımlanan “Önce- Sonra” adlı şiirinden ötürü Ceza Kanunu ’nun 142. maddesine aykırılık iddiasıyla kovuşturmaya uğradı, beraat etti. 1960 ’lardan sonraki şiirlerinde daha bireysel duygulara yer verdi; “Ö. F. Toprak ’ın deyişiyle sert vurgulu şiirlerin rüzgârını, bazen toplumsal, bazen bireysel duyguların içinde eriten, biraz içe dönük, ama yine toplumsal kaynaktan renk ve ses alan bir düzey üzerinde göründü” (Kurdakul). Şiirlerinde Garipçiler ’in dili ve halk edebiyatından yararlanma eğilimi görülmektedir. Kimi şiirleri ince bir mizah ve yergi özellikleri taşır.

1950 ’den sonra tiyatro eleştirileri ve tiyatro üzerine yazılar kaleme aldı. W. Whitman, K. Stanislavski gibi yazarları Türkçeye kazandırdı. Ölümünden sonra, İzmir ’de yayımlanan Dönemeç dergisi bir özel sayı çıkardı (Aralık 1982, S. 65). 1984 ’te adına Suat Taşer Oyun Ödülü kondu.

Ödülleri: Bir Karakter Yaratmak (K. Stanislavski) ile 1982 Yazko Çeviri İnceleme Dalı Özendirme Ödülü.

Kaynak: Tanzimat’tan Bugüne Edebiyatçılar Ansiklopedisi

Bütün Yapıtları

 

Şiirleri :

  • Bir (1942)
  • 1943 (Fethi Giray’la, 1943)
  • Hürriyet (Ömer Faruk Toprak’la, 1946)
  • Merhaba (1951)
  • Haraç Mezat (1954)
  • İkinci Kurtuluş (1960)
  • Hayret Bey’in Serüveni (1968)
  • Evrende Ellerimiz (1970)

 

Oyunları:

  • Aşk ve Barış (1961)
  • Deli Dumrul (1962)

 

İnceleme:

  • Kendini Tanı (1950)
  • Tiyatro Meseleleri (1953)
  • Üç Duvarlı Dünya (1954)
  • Bir Dünya ki (1956)
  • Sihamba (1957)
  • Edebiyattan Güzel Sayfalar (1958)
  • Konuşma Eğitimi (1978)
  • Ürkeklerle Konuşma Eğitimi (1980)

 

Gezi Yazısı:

  • Gönderilmeyen Mektuplar (1969)

 

Masal:

  • 1001 Gece Masalları (1957)

 

Çevirileri:

  • Çayır Yaprakları (W. Whitman, 1951)
  • Cesur Delikanlı (W. Saroyan, 1952)
  • Bayırdaki Ev (E. Caldwell, 1953)
  • Babamla Geçen Günler ( Clarence Day, 1954)
  • Komedi Sanatı (Şeyler ve Haggard, 1964)
  • Sahneye Koyma Sanatı (Shakespeare vb, 1967)
  • Bir Karakter Yaratmak (K. Stanislavski, 1981)
  • Piyes Yazma Sanatı: İnsansal güdülerin yaratıcı yorumundaki temel ilkeleri (Lajos Egri, 1982)